Minciuni pe care oamenii de publicitate le-au transformat in „realitati”

Cuvintele inseamna ceva. De exemplu, cand ne gandim la cuvantul „deluxe” regula ne spune ca poate insemna orice in afara de... McLean Deluxe, un brand inventat de McDonald’s, a ajuns sa ne induca ideea ca „deluxe” ar putea fi asociat cu „plin de apa si de alge marine”. Dar ce ne facem cu „light”  si „low fat” (cu putine grasimi, slab)? Studiile au aratat ca diferenta dintre un produs light si unul normal e zero. La biscuitii „light”, diferenta gasita a fost de opt calorii fata de cei normali, in vreme ce la alte produse, cum ar fi branza light, grasimea era chiar mai multa in masa produsului decat spunea eticheta. Publicitarii au capatat prostul obicei de a se juca cu sensurile legale si comune ale cuvintelor, desi e in detrimentul sanatatii noastre…
Numerele inseamna ceva. Am auzit de nenumarate ori reclama Colgate la pasta recomandata de mai toti medicii stomatologi din Romania sau folosita de 9 din 10 dentisti care o si recomanda. Sau de deodorantul Dove care e preferat de 97% dintre femei. Joaca cu numerele a devenit o adevarata manie a celor din publicitate si marketing. La un moment dat, cateva companii internationale au declarat sus si tare prin toata mass-media ca uleiul de peste ii ajuta pe scolari sa se concentreze mai bine. Aveau date clare, statistici, scheme, prezentari credibile, deci aveau cum sa minta. Dar au facut-o. Datele veneau de fapt de la un studiu facut pe acizii grasi Omega-3 si nu pe uleiul de peste. Dar pastilele cu ulei de peste s-au vandut in cantitati uriase si minciuna nu a mai contat ca a fost descoperita…
Expertii stiu despre ce vorbesc. Nimeni nu s-a nascut invatat, asadar nu avem cum sa stim de toate. Asa ca ne indreptam atentia asupra expertilor ca sa ne lumineze asupra unor subiecte de interes despre care nu avem prea multe informatii. Numai ca expertii mint cu nerusinare de foarte multe ori. In 2012, compania Pfizer a trebuit sa plateasca 60 de milioane de dolari pentru ca angajatii sai mituiau doctorii sa recomande produse farmaceutice Pfizer. Tactici de acest fel se intampla tot timpul: doctorii asista la prezentari, li se baga pe gat produse pe care sa le promoveze in cabinete, primesc un procent din vanzari sau medicamente gratuite de la firma respectiva. Fiti foarte precauti cand va uitati „in gura” expertilor si a medicilor care va recomanda numai un anumit medicament foarte scump cand exista un altul la fel de bun, dar mai ieftin…